Techniekmenu wordt vanaf 2025-2026 georganiseerd door Ingeborg de Wolff met inzet van DoeDag docenten. Vanuit de kunstwereld heeft Ingeborg als zij-instromer voor het onderwijs gekozen. Binnen haar rol als directeur heeft ze het concept van de DoeDagen ontwikkeld en uitgevoerd op haar eigen school, waarbij verrijking, verdieping en talentontwikkeling voorop staan. Met een combinatie van de DoeDagen en Techniekmenu wil ze meer collega’s en kinderen laten profiteren van deze werkwijze.
Door de jaren heen hebben Ingeborg en Els Kok in verschillende projecten samengewerkt. Vanuit de opleiding Industrieel Ontwerpen TU Delft heeft Els zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van educatieve leermiddelen. Met de DoeDagen combineren Ingeborg en Els hun kennis en ervaring.
DoeDagen ondersteunen niet alleen Techniekmenu basisscholen met een inhoudelijk programma en inzet van DoeDag-docenten, waardoor onderwijs wordt verrijkt, kinderen hun talenten ontplooien, leerkrachten minder werkdruk ervaren en scholen een invulling voor het lerarentekort vinden.
Benieuwd wat DoeDagen voor jouw school kunnen betekenen? Neem contact op met ingeborg@doedagen.nl / info@techniekmenu.nl.
Waarom ontwerpend leren
Ontwerpen stimuleert de creativiteit en het probleemoplossend denken. Verzinnen, maken, proberen en ontdekken. Dit maakt van kinderen creatieve denkers en probleemoplossers, die buiten de gebaande paden kunnen én durven denken. De leerlingen richten zich niet op problemen, maar op oplossingen en actie. Handig nu én voor later om problemen op te lossen en uitdagingen aan te gaan in een snel veranderende wereld.
Het resultaat van een ontwerpactiviteit is vaak een schets of een model, waarvan je – puur als je naar het resultaat kijkt – van zou kunnen vinden dat het beter kan. Luister je echter naar de verhalen
áchter het ontwerp, dan ontdek je de meest innovatieve ideeën van leerlingen. Belangrijk dus: het gaat bij ontwerpen om het proces. De focus ligt op vaardigheden en minder op resultaat. De leerlingen ontwikkelen deze vaardigheden gedurende de lessen. Elk op hun eigen niveau. We helpen ze telkens een stapje verder: formatief evalueren.
De onderwerpen van de lessen variëren. Zo is er voor ieder kind een aantrekkelijk onderwerp. Daarnaast wordt de doorgaande lijn gewaarborgd met een uniek programma dat aansluit bij de kerndoelen en dat is opgezet vanuit de didactiek van ontwerpend leren.
Op de hoogte blijven van ons aanbod?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief